Wyjazd 5 – szczegóły trasy

Kolejny, piąty już wyjazd rozpoczniemy w piątek 12 maja późnym wieczorem i zakończymy w niedzielę 14 maja.

Jest to ostatni wyjazd na terenie podkarpackiej części Via Regia. Wygląda na to, że będzie wyjątkowy. Mamy mały jubileusz – piąty wjazd. Miniemy dwusetny kilometr naszej wędrówki. Dołączą do nas nowe osoby. Jeśli wszystko się uda, wkroczymy na obszar wschodniej Małopolski. Ale póki co tradycyjnie podaję ślad GPS do ściągnięcia na telefon i opis trasy.

Dzień 1

Ropczyce – Stasiówka (16 km)

Od kościoła Przemienienia Pańskiego kierujemy się w ul. Kazimierza Wielkiego i przecinając ul. Grunwaldzką trzymamy się prawej strony, zaś przy węźle szlaków turystycznych koło dworca autobusowego odbijamy w lewo w ul. Zieloną. Razem z czarnym i żółtym szlakiem turystycznym przechodzimy pod wiaduktem obwodnicy Ropczyc idąc wzdłuż biegu rzeki Wielopolki. Następnie kontynuujemy wędrówkę ul. Zieloną w kierunku zachodnim. Po kilkuset metrach kierujemy się w prawo, na północ, razem ze znakami żółtego szlaku turystycznego i wychodzimy na wzgórze.

Wierzchowiną Pogórza Strzyżowskiego, o wyniosłości dochodzącej do 300 m n.p.m., idziemy kilka kilometrów razem ze znakami żółtymi terenem odkrytym i przez kompleksy leśne. Przechodzimy przez przysiółek Przymiarki, obok skrzynkowej kapliczki słupowej, do drogi asfaltowej Lubzina – Okonin. Przy drewnianym krzyżu kierujemy się w prawo, by po 200 m przy sklepie spożywczym skręcić w lewo w las. Następnie duktem leśnym przez wyniosłość 331 m n.p.m. i przysiółek Góry dochodzimy do drewnianego krzyża otoczonego drewnianym płotem. W kompleksie leśnym kilkaset metrów dalej na rozstaju duktów leśnych usytuowana jest ziemna mogiła z drewnianym krzyżem upamiętniającym nieznane ofary z I wojny światowej. Dukt znakowany jest jako zielony szlak rowerowy Stobierna – Zawada.

Kontynuujemy przejście przez przysiółek Szemberek, następnie stromym zejściem przez sosnowy las schodzimy do wsi Zawada.

Od kościoła w Zawadzie kontynuujemy marsz obok kaplic Tajemnic Światła Dróżek Różańcowych wspinając się serpentynami do widocznego bukowego lasu. Dochodzimy do drogi asfaltowej, gdzie skręcamy w lewo. Leśną drogą obok drewnianego krzyża ustawionego w 2009 r. (na nim skrzynkowa kapliczka z obrazem Matki Bożej Zawadzkiej) przemieszczamy się wzdłuż ściany lasu i drogi asfaltowej przez wieś Stasiówka. Na skrzyżowaniu za drogowskazem „szkoła” skręcamy w lewo gdzie dochodzimy do szkoły i kościoła w Stasiówce.

Dzień 2

Stasiówka – Słotowa (24 km)

Wracamy do miejsca, gdzie skręciliśmy do wsi i tym razem idziemy prosto kamienistą drogą obok widocznego po prawej stronie, przed ścianą lasu, składu drewna. Dalej idziemy wraz ze szlakiem niebieskim na zachód pozostawiając po prawej jedno z najwyższych wzniesień Pogórza Strzyżowskiego – wzgórze Bratnia (407 m n.p.m.). Przed szczytem skręcamy w lewo na dukt prowadzący na południowy-zachód. Idziemy przez las w dół, a po wyjściu na teren otwarty bardzo stromą drogą gruntową, następnie pokrytą płytami ażurowymi, wchodzimy do wsi Braciejowa. Przekraczamy most na rzece Ostra i dochodzimy drogą asfaltową do skrzyżowania z drogą gminną. Od skrzyżowania kierujemy się na zachód drogą gminną do sąsiedniej wsi Gumniska.

Na wysokości kościoła kierujemy się w lewo stromym podejściem z płyt ażurowych, razem z zielonym szlakiem turystycznym. Przy końcu zabudowań przechodzimy drogą gruntową przy granicy lasu, a następnie bardzo zachwaszczoną dróżką i ścieżką leśną. Po kilkuset metrach dochodzimy do asfaltowej drogi Bratnia – Południe.

Po jej lewej stronie, za metalowym ogrodzeniem, usytuowany jest pomnik żołnierzy Armii Krajowej poległych w 1944 r. Od monumentu podchodzimy ok. 300 m do skrzyżowania z drogą z leśną, gdzie kierujemy się w prawo. Według tablicy informacyjnej do Polany Kałużówka pozostaje 1 km. Idziemy drogą leśną, razem ze znakami partyzanckiego szlaku ze znakiem białej lilijki. Leśnym duktem dochodzimy do partyzanckiej Polany Kałużówka.

Od Polany idziemy lasem w kierunku północno-zachodnim do wzgórza Dębnak (390 m n.p.m.) Towarzyszy nam szlak partyzancki znakowany białą lilijką i zielony szlak turystyczny. Dochodzimy do skrzyżowania napotykając czarny szlak rowerowy – tu skręcamy w prawo. Przez przysiółek Kopaliny przechodzimy obok słupowej kapliczki maryjnej, której fundatorami byli Stefania i Stanisław Wójtowiczowie w 1981 r. Drogą asfaltową dochodzimy do wzgórza w przysiółka Maga, skąd roztacza się wspaniały widok na dolinę rzeki Wisłoka z jeziorem w Mokrzycu i miasto Pilzno. Od usytuowanego na szczycie masztu antenowego schodzimy drogą asfaltową prowadzącą do centrum wsi Dobrków.

Asfaltowa droga prowadzi od kościoła na północ stromym zejściem przez ok. 400 m. Docieramy do drogi łączącej Gołęczną z międzynarodową E40. Kolejne 700 m idziemy asfaltem przez Mokrzec i dochodzimy do trasy E40 we wsi Parkosz. Tu skręcamy w lewo i przechodzimy przez most na rzece Wisłoka, za którym ul. Lwowska wiedzie już do Rynku w Pilznie.

Przy klasztornej świątyni karmelitów bosych znajduje się tablica informacyjna Drogi św. Jakuba oraz drogowskaz SANTIAGO DE COMPOSTELA 3852 km.

Rynek miasta opuszczamy w kierunku pd. ul. Węgierską. z rozdroża przy kapliczce słupowej z XVIII w. idziemy w prawo skos, a przy ostatnich zabudowaniach (uwaga), skręcamy w prawo na drogę polną i długo wędrujemy odkrytym terenem. Z rozwidlenia dróg na płaskim obniżeniu skręcamy w prawo skos w stronę zadrzewień. Podchodzimy do zabudowań przysiółka Słotowa Góra. Tutaj znajduje się Kaplica Matki Boskiej Czystych Wód a obok kapliczką z figurką św. Jakuba.