Wyjazd 1 – szczegóły trasy

Pierwszy wyjazd już niebawem, przyda się więc kilka praktycznych informacji.

Na początek zamieszczam ślad GPS – do wgrania do aplikacji GPS (np. Locus Map). Bazując na tym opracowaniu przygotowałem 3 pliki:

• Wyjazd 1 – zawiera trasę Z Medyki do Rokietnicy
  • Wyjazd 1: dzień 1 – zawiera planowany odcinek na pierwszy dzień
  • Wyjazd 1: dzień 2 – zawiera planowany odcinek na drugi dzień

Korzystając z przewodnika pozwoliłem sobie zebrać tutaj opis trasy.

Dzień 1

Medyka – Przemyśl (25 km)

Drogę św. Jakuba Via Regia na terenie województwa podkarpackiego rozpoczynamy na polsko-ukraińskim drogowym przejściu granicznym Medyka – Szeginie. Trasa wiedzie dalej drogą asfaltową przez wieś Medyka, pod wiaduktem kolejowym, obok pomnika postawionego w pięćsetną rocznicę bitwy pod Grunwaldem i zabytkowego cmentarza komunalnego (z kaplicami grobowymi Pawlikowskich i Sienkiewiczów). Docieramy do kościoła rzymskokatolickiego świętych Piotra i Pawła. Tu na słupie kilometrowym jest zawarta istotna dla pielgrzymów informacja: SANTIAGO DE COMPOSTELA – 4053 km.

Kierujemy się drogą asfaltową przez wieś w kierunku zachodnim. Po lewej stronie murowana synagoga z początku XX w. – funkcjonująca do 1939 r., obecnie nieużytkowana. Docieramy do podwójnego wiaduktu kolejowego, przekraczamy drogę krajową nr 28 (łączy ona Przemyśl z przejściem granicznym Medyka – Szeginie) i za stacją paliw kierujemy się drogą między polami uprawnymi do wsi Siedliska razem z niebieskim Szlakiem Ikon. Po wyjściu z podwójnego wiaduktu kolejowego, skręcamy w prawo i lewym poboczem drogi krajowej nr 28 (łączy ona Przemyśl z przejściem granicznym Medyka – Szeginie – prosimy zachować szczególną ostrożność!) idziemy ok. 3 km do skrzyżowania w kierunku Jaksmanic i Siedlisk. Skręcamy w lewo na skrzyżowaniu i następnie po ok. 1 km. skręcamy w lewo w drogę gruntową (zgodnie ze znakiem kierującym na fort XV Borek i wytwórnię mas bitumicznych w Siedliskach). Podchodzimy do fortyfikacji dawnej twierdzy Przemyśl – Fortu XV Borek.

Od fortu podążamy przez wieś Siedliska do głównego skrzyżowania razem z czarnym Szlakiem Fortecznym i znakowaną na zielono Rowerową Trasą Forteczną. Od skrzyżowania kierujemy się w lewo na wzniesienie do końca drogi (znak drogowy z zakazem wjazdu). W gęstwinie leśnej usytuowany jest kolejny fort dawnej twierdzy Przemyśl, który dostępny jest dla zwiedzających.

Od tablicy informacyjnej przy szlabanie drogowym przechodzimy drogą z betonowych płyt. Schodzimy w dolinę zostawiając po lewej stronie odsłoniętą, lessową skarpę. Ścieżką wśród zarośli idziemy za znakami Drogi św. Jakuba i czarnym Szlakiem Fortecznym do wsi Jaksmanice.

Drogą asfaltową przemieszczamy się w kierunku miejscowości Krówniki. Po 2 km skręcamy w lewo (10,3 km od Medyki) w drogę gruntową wraz z Forteczną Trasą Rowerową do wsi Łuczyce. Kierujemy się na zachód drogą asfaltową, która kończy się przy kładce na rzece Wiar. Po przekroczeniu kładki kierujemy się w prawo, początkowo drogą polną, a następnie asfaltową. Przekraczamy nieczynną linię kolejową i wchodzimy do wsi Nehrybka,

Przechodzimy obok zespołu murowanej greckokatolickiej cerkwi św. Szczepana Pierwszego Męczennika (Archidiakona Szczepana) z 1885 r. Obecnie jest to rzymskokatolicki parafialny kościół Niepokalanego Poczęcia NMP. Dochodzimy do wojewódzkiej drogi nr 885 Hermanowice – Przemyśl, kierujemy się w prawo, na północ, w stronę Przemyśla.

Ulicą Juliusza Słowackiego (droga wojewódzka nr 885) przekraczamy dawną Bramę Forteczną z XIX w. Po lewej stronie mijamy najstarsze nekropolie miejskie: cmentarz żydowski i główny cmentarz komunalny. Podchodząc ul. Przemysława pod wzgórze Zniesienie mijamy zabytkowy Zespół Cmentarzy Wojennych Twierdzy Przemyśl, gdzie pochowani są żołnierze niemieccy, polscy, rosyjscy i austriaccy polegli w czasie I wojny światowej. Za wskazaniem tablicy informacyjnej z parkingu wchodzimy obok wiaty piknikowej schodami ścieżki spacerowej na Kopiec Tatarski, z którego roztacza się wspaniały widok na całą okolicę.

Na wzgórzu Zniesienie usytuowane są XIX-wieczne szańce i Fort XVI Zniesienie, a także amfiteatr, stok narciarski z 800-metrowym wyciągiem, tor saneczkowy, wieża przekaźnika TV, punkty gastronomiczne oraz Krzyż Zawierzenia Miasta Przemyśla Bożemu Miłosierdziu o wysokości 22 m, z rzeźbą Jezusa Chrystusa. Ze Zniesienia kontynuujemy wędrówkę ul. Tatarską, razem ze znakami Przemyskiego Szlaku Spacerowego (kolor biało-czerwony), obok skrytego za wysokim murem klasztoru ss. karmelitanek bosych (nieudostępniony do zwiedzania). Ulicą Karmelicką i Kapitulną dochodzimy do ul. Katedralnej, gdzie znajduje się archikatedra łacińska i sobór greckokatolicki.

Z Placu Katedralnego kierujemy się w ul. Adama Asnyka i Franciszkańską, które prowadzą do Rynku. Po prawej stronie mijamy zespół klasztorny oo. franciszkanów konwentualnych. Wchodzimy na Rynek kierując się do słupa kilometrowego SANTIAGO DE COMPOSTELA – 4031 km znajdującego się naprzeciwko Urzędu Miejskiego (Rynek 1). W tym miejscu dołącza 40-kilometrowa trasa łącznikowa Drogi św. Jakuba z Korczowej.

Dzień 2

Przemyśl – Rokietnica (21,5 km)

Od słupa kilometrowego na przemyskim Rynku kierujemy się na zachód, w ul. Tadeusza Kościuszki, a następnie przez most im. Orląt
Przemyskich do opactwa sióstr benedyktynek. Kontynuujemy wędrówkę przez dzielnicę Zasanie wzdłuż ul. 3 Maja oraz 29 Listopada. Stromym podejściem wspinamy się ul. Bolesława Chrobrego pod wzgórze Winna Góra. Przy posesji nr 11 wąskim przejściem między domami jednorodzinnymi przemieszczamy się wraz z biało-czerwonymi znakami szlaku spacerowego. Po osiągnięciu wierzchowiny wzniesienia widzimy po lewej stronie punkt widokowy, a po prawej – ziemne pozostałości Fortu XIX Winna Góra. Nieco dalej docieramy do najwyżej położonego w Przemyślu rzymskokatolickiego kościoła św. Józefa Sebastiana Pelczara.

Od kościoła udajemy się ul. Monte Cassino w kierunku zachodnim. Przekraczamy ul. Krakowską w ciągu drogi nr 77 i dalej ul. Armii Krajowej obok Parku Zasańskiego (zostawiamy go po lewej stronie) podchodzimy pod górę. Od parkingu kierujemy się w prawo leśną ścieżką. Po lewej stronie mijamy pozostałości Fortu XVIII Lipowica. Na skrzyżowaniu dróg leśnych idziemy w lewo, następnie prosto ok. 300 m i dochodzimy do drogi asfaltowej na osiedlu Aszczycówka. Na skrzyżowaniu (mając za sobą 26,7 km od Medyki) skręcamy w prawo, kierując się drogą asfaltową za znakami zielonego szlaku turystycznego Przemyśl – Dynów. Po kilkuset metrach docieramy do skrzyżowania dróg asfaltowych. Obok krzyża węzeł szlaków, skąd kontynuujemy marsz w prawo razem z czarnym Szlakiem Fortecznym. Po 1 km mijamy z lewej strony Fort IX Brunner.

Dalej asfaltową drogą dochodzimy do skrzyżowania przy krucyfiksie (31 km), gdzie znajduje się także słup kilometrowy: SANTIAGO DE COMPOSTELA – 4024 km. Skręcamy w drogę gruntową w lewo, a po kilkudziesięciu metrach – w prawo i drogą polną kierujemy się w stronę słupa wysokiego napięcia. Następnie idziemy prosto nadal drogą gruntową, schodząc w dolinę do widocznego drewnianego krzyża usytuowanego na skrzyżowaniu. Dalej idziemy prosto podchodząc drogą utwardzoną tłuczniem między budynkami wsi Ujkowice do monasteru.

Kamienistą drogą od monasteru, przechodząc przez przysiółek Wołosówka, dochodzimy do skrzyżowania dróg, na którym skręcamy w lewo do granicy lasu i kierujemy się ścieżką na północ przez las do wsi Maćkowice.

Po przejściu leśnym duktem i ścieżką obniżamy się i przekraczamy rzeczkę Rada. Dróżką gruntową dochodzimy do drogi asfaltowej w Maćkowicach (35,5 km). Tu skręcamy w lewo i drogą asfaltową idziemy w kierunku zachodnim przez wieś, jak i sąsiednią Wolę Maćkowską.

Docieramy do przystanku PKS na wyniosłości 350 m n.p.m. Skręcamy w prawo i idąc drogą gruntową przez las dochodzimy do przysiółka Zawarcie wsi Wola Rokietnicka. Idąc między zabudowaniami w kierunku północnym drogą asfaltową, po 300 m skręcamy w lewo kierując się drogą gruntową do stojącego w polach betonowego słupa elektrycznego. Schodzimy wąwozem do przysiółka Kąt w Woli Rokietnickiej. Przemieszczamy się drogą asfaltową przez wieś mijając po prawej stronie murowaną kapliczkę z XX w. Na skrzyżowaniu dróg kierujemy się w prawo wzdłuż potoku Łęg Rokietnicki płynącego przez wieś. Drogą asfaltową wzdłuż zabudowań kontynuujemy marsz dochodząc do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 881 Żurawica – Kańczuga (centrum wsi Rokietnica).